Ana sayfa » Yeni Konular

Çağdaş Türk Resminin İlk Kadın Ressamı: Mihri Müşfik

Gönderen kişi | 13 Ekim 2019 – 18:04

Osmanlı’nın son dönemlerinde sarayın batılılaşma idealleri ile bu yaşam tarzına yönelen aileler arasında güzel sanatlar önem kazanmıştır. Bu durumda resme ilgi duyan kadın sanatçılarımızın ortak özelliğini oluşturmakta çoğunun kültür ve birikim sahibi üst düzey kişilerin çocukları olduğu görülmektedir. Bu durum resmi bir yetenek ve salon kadını imajına çevirirken, kadın sanatçılarımız; resim sanatını, imaj halinden çıkararak; Mihri Müşfik Hanım gibi onu, bir parçaları haline getirmişlerdir. 

mihri-müşfik-nevart akademi-1

Mihri Müşfik Hanım, 1886 yılında İstanbul’da dünyaya gelmiştir. Babası Askeri Tıbbiye'de ders veren ve "Tıbbiye Nazırı" veya "Tıbbiye Reisi" olarak da bilinen Dr. Çerkez Ahmet Rasim Paşa’ dır. Döneminin aristokrat sınıfında dünyaya gelen Mihri Müşfik Hanım, batılı bir eğitim alarak  resme olan ilgisi ile saray ressamı olan Zonaro’ dan ders almıştır.

Osmanlı’nın çöküş dönemi ve kurtuluş mücadelesinin yaşandığı 1900’ lü yıllarda ise bir yandan erkek nüfusunun savaşta olması kadını eğitimin içine dahil etti ve buna yönelik çalışmalarıın başlamasını sağladı. 1914 yılında İnas(kız) Sanayi-i Nefise Mektebi açılmıştır. Bu mektep mekan olarak Beyazıt’ taki Zeynep Hanım konağında faaliyete geçmiştir. Mektebin ilk kadın yöneticisi Mihri Müşfik Hanım olmuştur. Mihri Hanım 1900’ler Roma’ ya oradan Fransa’ ya giderek sanat çalışmalarını geliştirmiştir. Mihri hanım İnas Mektebi’ nin kurulum aşamasında Eğitimlerde yer alacağını öğrenmesiyle İstanbul’ a dönüş yapmıştır. Mihri Hanım İnas Mektebi’ nde birçok bir çok kadın sanatçımızın yetişmesinde önemli bir yere sahiptir. Bunlardan bazıları Nazlı Ecevit, Aliye Berger ve Fahrel Nisa Zeyd’dir.mihri-müşfik-nevart akademi-3Mihri Hanım bu dönemde sanat camiası içinde dostluğu olan birçok sanatçının portresini çizmiş ve Tevfik Fikret’in yüz kalıbını almıştır ki bu Türkiye’ de yapılan ilk mask çalışması olmuştur. Şu an Aşiyan Müzesi’nde sergilenmektedir. Mihri Hanım’ın yaptığı en önemli Portre çalışmaları arasında Mustafa Kemal Atatürk ve Papa XV. Benedict’ in portreleri de bulunmaktadır. Taha Toros’ un yaptığı araştırmada Mihri Müşfik’ in Türkiye’de 32, İtalya’da 36, Fransa’da 23 ve Amerika’da 60’ı aşkın olmak üzere, 150 dolayında eseri kayıt altına alınmıştır. 1954 yılında New York’ta yaşamını yitirir.

 

Bir yorum yazın

Add your comment below. You can also subscribe to these comments via RSS

Aklınızdan geçenleri söyleyin...

You can use these tags:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.