Ana sayfa » Genel, Sanat, Yeni Konular

Modern Öncesi Resim Sanatı I

Gönderen kişi | 17 Mayıs 2020 – 15:58

Sanatın çağlar boyunca toplumsal yapıdan ve yönetimden etkilenmiştir. Bu etki bazen gözle görülür şekilde olmasa da, bazen dikkate değer bir keskinlikle olmuştur.

1789-1799 aydınlanmanın başlangıcı olarak hayatımızın birçok alanında dolaylı ya da dolaysız yenilik getirmiştir. Fransız Devrimi burjuvazinin zenginliğini kullanamıyor olmasından dolayı monarşiye karşı çıkmış olması eşitliğin, hak, hukuk, adalet kavramlarının aslında hangi zümre için önem arz ettiği dikkatinizi çekmiştir. Resim sanatı üzerine bu nasıl yansımıştır, biz bununla ilgileneceğiz.

1800’lere gelindiğinde manzara resimleri bizi karşılamaktadır Fakat bu resimler daha çok sanatçının yalnızlığına vurgu yapan ve bu yalnızlığa uygun gelen resimlerdi. Bu bize şunu gösteriyordu; insan doğada, doğa insanda. Resimler doğayı şiirleştiriyor,  bireysel yorum ve imgelerle yansıtıyorlardı. Buna bağlı olarak tanımlanan akım romantizmdir.

Alman romantik manzara ressamı Casper David Friedrich şunu söyler. ‘’Ressam önünde gördüğünü değil, içinde gördüğünü resmetmelidir.’’ Casper’ ın Deniz Kıyısındaki Keşiş (1808-1810) adlı resmi doğada insanın küçüklüğünü muhteşem yansıtmıştır.

İngiliz romantik ressamı William Turner, eserlerinde bir sis bulutuyla her şeyi bir incelikle örter. Turner’ ın Norham Kalesi(1845) eseri ışık ve atmosferin en iyisi olarak görülür.

John Constable, İngiliz natüralist ressamıdır. Constable, doğayı gizlemek yerine onu yeniden keşfeder ve yansıtır. 1821 The Hay Wain eseri izleyiciye resmin içine girebileceği abartıya ve yapaylığa başvurmadan doğal bir vurgu sunar.

Romantizm akımı devam ederken bir yanda da Klasisizm belirmeye başladı. İhtilal sonrası Fransa, Napolyon’ un mutlak güç olarak kendini temsil etmesini kabul etmiştir. Bu mutlak güç ise sanatın klasik, anıtsal ve ölçülü olması gerektiğini uygun görmüştür. Napolyon’ a yakın olan Jacques Louis David, klasisizmin şefi olmuştur. Horaceların Yemini’ ni, Marat’ ın Öldürülüşü’ nü ve Napolyon’ un  Taç Giyme Töreni’ ni resmetmiştir.

Jacques Louis David, Marat’ ın Ölümü, 1793

Louis David’ in öğrencisi Jean-Dominique Ingres, hocası gibi tarihi olayları resmetmeyi seçmiştir. Ingres’ ın eserlerinde renkler soğuk ve çizgi bütünlüğü görülmektedir.

Ingres, The Turkish Bath, 1862

İspanya’ da ise Fransisco Jose de Goya eserlerinde ideal olanı ortadan kaldırıyor. Eserlerindeki yorum serbesttii, karakterleri yakalayışı acı ile birleşiyor ve doğayı da bu şekilde yansıtıyordu. Doğa olmayanlar resmin gerçeğinde ortaya çıkıyordu.

Witches’ Sabbath (1823)

Üç Mayıs 1808 (1814)

Goya, dönemin gerçekleri anlatmak için doğa görünümlerinin yeterli olmadığını fark etmiş ve sembolleri kullanmaya başlamıştır. Bu sayede dönemin romantik anlayışına katkıda bulunmuştur.

Alman romantizmi ise Barok özellikler taşımaktadır. Fransız romantikleri sıcak, parlak renkleri, yumuşak formları kullanırlar. Fransız romantizminin yaratıcısı Theodore Gericault’ tır. Gericault’ ın Medusa’ nın Salı eseri piramidal bir kompozisyonla, denizin ortasında kalan bir yığın insanı resmedilmiştir. Eserdeki bu durum barok ve klasikçilerde görülmemiş bir etkiye sahiptir.

Bu resimden etkilenen Eugene Delacroix, tarihi olaylar, Türk savaşları ve hamamları, Cezayir haremleri resimlerinin konusu oldu.

Sakız Adasının Katliamından Görüntüler, 1824

Goya, eserlerini yazılı bir hikâye etkisinde resmeder. Eserleri dikkat çekici şekilde dengelidir. Der ki Goya, Büyük sanatçılar yaratış denilen şey, doğayı kendilerince görmek düzenlemek ve biçimlemektir.’’

Bir başka ressam Honore Daumiere, Fransız romantizmine esprili bir dil getirmiştir. Karikatüre siyasi bir ironi katarak geçmişte Mısır’ da ve İskenderiye’ de ortaya çıkan eğlence amacını bir değere dönüştürmüştür.

Daumier, Gargantua,1831

The Celebrities of the Juste Milieu, 1832-35

Goya’ nın resimlerinde mimiklerin, psikolojik yansımaları canlı bir şekilde yakalayarak iç durum analizini resmeder.

Romantizm akımı sanatçının doğayla iç içe olarak onda uyandırdığı duygularla resmettiği bir döenm olmuştur. Klasisizm ise bu durumu geçmişi tekrar düzenleyerek yine sanatçının gördüğü şekilde yansıtması şeklinde olmuştur.

Nazlı Işık

Tags: , , , , , , , , , , ,

Bir yorum yazın

Add your comment below. You can also subscribe to these comments via RSS

Aklınızdan geçenleri söyleyin...

You can use these tags:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.