Ana sayfa » Genel, Sanat, Tasarım, Yeni Konular

Müzecilikte Dijital Dönüşüm

Gönderen kişi | 25 Nisan 2020 – 18:14

Müzeler, kültürel, sanatsal, bilimsel ve tarihi özelliği ve önemi olan eserleri ve objeleri toplayan, koruyan, yorumlayan, sürekli ya da geçici sergilerle halkın hizmetine sunan kurumlardır. Kültürel akışın en önemli parçalarından biridir.

Yunan mitolojisine göre müze(muse), şair,  filozof, ve müzisyenlerin ilham aldıkları dokuz tanrıçaya verilen addır.

Modern anlamda ise müze tanımı ise 1945-46 yıllarında Milletlerarası Müzeler Konseyi (ICOM- International Council of Museum) tarafından, “Müze kelimesi, sanatsal, teknik, bilimsel, tarihi veya arkeolojik materyalleri bulunduran, içerisine hayvanat ve botanik bahçelerinin dâhil olduğu, içerisinde sergi salonu bulunan kütüphaneler istisna olmak üzere kütüphanelerin dışında kaldığı halka açık tüm koleksiyonları içinde barındırır.”  Bu tanım otuz yıl boyunca devam edip Viyana’ da 22. Genel Kurul kararı ile “Bir müze, eğitim, çalışma ve eğlence amacıyla insanlığın ve çevresinin maddi ve maddi olmayan mirasını koruyan, araştıran, iletişim kuran ve sergileyen, topluma açık, toplumun hizmetinde ve gelişiminde kar amacı gütmeyen, kalıcı bir kurumdur.” olarak değişmiştir.

 

 

 

 

 

7 Eylül 2019 tarihinde Japonya Kyoto’da Uluslararası Konferans Merkezi’nde (ICC Kyoto) düzenlenen 25. Olağanüstü Genel Kurul’da (Extraordinary General Assembly/EGA), mevcut müze tanımı yerine yeni müze tanımı şöyledir: “Müzeler, geçmiş ve gelecek hakkında kritik diyaloglar için demokratikleştirici, kapsayıcı ve çok sesli (polifonik) alanlardır. Bugünün çatışmalarını ve zorluklarını kabul edip ele alarak, toplum adına korumakla yükümlü oldukları eserleri ve örneklerini gelecek nesiller için güvence altına alır, her kesimden insanın bu kültürel mirasa erişimi için eşit haklar sağlar. Müzeler kar amaçlı değildir. Katılımcı ve şeffaftırlar ve insan onuruna ve sosyal adalete, küresel eşitlik ve küresel refah düzeyine katkıda bulunmayı amaçlayan dünya anlayışlarını toplamak, korumak, araştırmak, yorumlamak, sergilemek ve geliştirmek için çeşitli topluluklarla aktif ortaklıklar içerisinde çalışırlar.” Bu yeni tanımdan da anlaşılacağı üzere müzecilik evrim geçirerek çağdaş müzecilik dijital anlayış ile anlayışı başlamıştır. Çağdaş dönüşümün sağlanması 200’ li yılların başından bu yana devam etmektedir. Buna örnek olarak San Francisco Modern Sanatlar Müzesi (SFMOMA-San Francisco Museum of Modern Art), öncü çalışmalar gerçekleştirmiştir.

SFMOMA, 2001 yılında, “Kalkış Noktaları/” adlı sergi ile interaktif sergi  örneği sunmuştur. Bu sergide müze ziyaretçilere serginin içeriğini, sanatçıların çalışma kliplerine yer veren akıllı masalar ve dokunmatik ekranlar, el bilgisayarları gibi multimedya rehberler hazırladı.

 

 

 

 

 

Tokyo’ da bulunan 2018 yılında açılan Mori Binası Dijital Sanat Müzesi’nde (Mori Building Digital Art Museum), 520 bilgisayar ve 470 yüksek teknolojili projeksiyon cihazı ile bilim, sanat, tasarım, ve teknoloji arasında disiplinler arası ilişki kurarak, dünya ve doğa arasında farklı deneyimleri ziyaretçileri yaşatmak amaçlı kurulmuş; beş ayrı alanda 50 farklı interaktif gösteriye ev sahipliği yapan 10.000 m2’ lik ilk sergi olan “” (teamLab Sınırsız) ev sahipliği yapmıştır. Bu sergide sabit görüntüler yerine, ziyaretçilere göre hareket edebilen, renk değiştirebilen interaktif bir animasyon şeklindedir.

 

 

 

Ülkemizde ise 2000 li yıllardan itibaren bu aşamaya geçilmeye başlanmıştır. Bunun örneğini ise Pera Müzesi bünyesindeki Kaplumbağa Terbiyeci(Osman Hamdi Bey) eserini kısmen de olsa sanal gerçeklik formatıyla izleyicilere sunmuştur.

Sonuç olarak, 20. yüzyıla kadar geleneksel tavrını koruyan müzeler, 1980 den sonra artık gelişen teknolojiye uyum sağlayarak durağan sergi konseptine dijital işlevsellik katmıştır.

Nazlı Işık

 

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Bir yorum yazın

Add your comment below. You can also subscribe to these comments via RSS

Aklınızdan geçenleri söyleyin...

You can use these tags:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.