Ana sayfa » Yeni Konular

Post-İnternet Sanatı Nedir? 

Gönderen kişi | 18 Kasım 2015 – 12:54

nevart_akademi_internet_sanatı_560x320-6Bu Devrimci Sanat Hareketini Anlamak…

Bu Mümkün Mü… Biz Zaten Post-İnternet devrini yaşıyor muyuz?
Son zamanlarda sanat dünyasının etrafını çevreleyen “Bemusing – Sersemlemek” terimi ile birlikte Pekin’de Ullens Sanat Merkezinde, galerici Robin ile Sanat Eleştirmeni ve Küratör Karen Archey tarafından gerçekleştirilen sergide, tomurcuklanan son zamanların en önemli sanatsal çıkışının en güncel yorumu Post-İnternet oldu.  Tam olarak ne olduğu hakkında yeni yeni görüşlerin ifade edildiği bu anlayışın kulağa oldukça yabancı geldiği gerçeği içerisinde sıklıkla kullanılan sismik ilişkiler ve yakınımıza kadar gelen teknolojiler bu kavramı artık daha sıklıkla duyacağımızın ifadesi.

Postmodern sanatçıların modernist stratejilerinin obsorbe edilerek uyarlandığı yeni bir yaklaşım olarak karşımıza çıkan “Post-İnternet” resim düzleminin kaybolup ekranla bütünleşik olarak karşımıza çıkmaktadır. Bütün kuralları altüst eden bu yaklaşım soyutlama kavramını altüst etmekte, bütün kuralları tekrar değerlendirmeye açmaktadır.

Yeni bir estetik dönem içine girdiğimizin habercisi olan Post- İnternet sanatçıları yeni kavramlara yönelmekte, çözümlemelerini kendine has araçlarla İnterneti ve dijital altyapıları kullanmayı öncelemektedir.

Daha önceleri İnternet sanatçıları genellikle online ortamlarda var olma kavgası verirken, bu yeni çağda dijital eserleri dokunulabilir hale getirmeyi hedeflemektedirler. Sınırları zorlayan bu üretim stratejisindeki kolektif yaklaşım ise bu yenilikçi sanatın en karmaşık çekincesi olarak kafaları karıştırmaktadır.
Sayıları henüz bir avuç olan sanatçıların bağlılıklarının test edildiği yakın zamanda küratörler ve sanat alıcıları arasında büyük bir kavga daha henüz başlamadı. Sanat eleştirmenleri küratörlerin görmezden geldiği bu yeni sanat anlayışı ve sanatçıların değişken kültürlerden esinlenerek nesneler ve görüntüler arasında yeni bir ilişki kurma çabasının en belirgin örneklerinden biri olarak karşımıza çıkan aşağıdaki örnek sanatsal bir çılgınlık olarak tanımlanabilir.
nevart_akademi_internet_sanatı_560x320-1Artie Vierkant’s Image Objects, 2011 – ongoing

Artie Vierkant “Nesnel Resim ve Post-İnternet” adlı makale ile internet sonrası sanatsal gelişmelere yer verilen  son diyaloglar sanat eleştirmenlerini karşı karşıya getirdi.

Makalde , Vierkant, kendisi için yaşayan sanatçıların kabuk değiştirdiğinden bahsetmekte, post-internet çağındaki paylaşımların engellenemeyeceğinden söz etmektedir. Vierkant yeni nesil sanat eserlerinin paylaşılabilir olduğunu öne sürerken değiştirilemez olduğundan söz etmektedir. Post-İnternet öncesi dönemde estetik değerlerin üretim ve paylaşım zorluğunu, görüntü alma, görüntü tarama, çıktı alma zorluğuna hatta imkansızlığına bağlayan Vierkant yeni dönemde bunların değiştiği fotoğraf makinesi, bilgisayar, print ve 3d print makinelerinin üretilmesi ile üretim ve paylaşımın sınırsızlığının engellenemeyeceğini ifade etmektedir.

Eski ile yeni arasındaki bu geçişin yeniden tanımlandığı makalesinde Vierkant Post-İnternet sanatçıların geçici ve sonsuz tekrarlanabilir gerçekliğe atıfta bulunup “Görsel Nesnellik”  olarak adlandırdıkları fotoğrafik araçlarla üretilen dijital renkleri heykele benzer üretim teknikleri ile çoğaltabildiklerine değinmektedirler.

James Bridle’in öncü bir oluşum olarak 2011 yılında hayata geçirdiği sanat etkinliğinde bir robotun bakış açısı ile somut gerçekliğe daha yakın bilim kurgu sahneleri görmek mümkün. Çağdaş bir görselliğin çarpıcı yanıtlarını yeni korkular kavramı ekseninde değerlendirmeye açan Brigle sanata yeni bir eleştiri getirmektedir.

nevart_akademi_internet_sanatı_560x320-2Oliver Larik  ait  Simgesel heykel çalışması   (Utrecht)

Post-internet yaklaşımı  ile ilişkili bir başka sanatçı olan Oliver Larik  ,  gerçeklik ve sanallık üzerine bir çalışma yapar bu yeni fikrin içine adım atmıştır.  Video ve görüntü tabanlı çalışmasında dijital tekrarları vurgulayarak gerçeklik ve sanallık arasında bir girift denge kuran sanatçı bu eserini internet tabanlı paylaşım kanallarında yayınlayarak sanatçılara açık bir davetiye göndermektedir. Vierkant gibi, Larik’de çalışmaları ile söylemsel projelere kadar uzanır.

nevart_akademi_internet_sanatı_560x320-7

Petra Cortright ‘in  Kendi Portresi, Jon Rafman / 9 Gözler, Seth Price, Double  Hunt, 2007, PVC bir levha üzerine basılmış Lascaux mağara resmi

Damla Soyer
Nevart Sanat Akademisi

Bir yorum yazın

Add your comment below. You can also subscribe to these comments via RSS

Aklınızdan geçenleri söyleyin...

You can use these tags:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.