Ana sayfa » Yeni Konular

SANAT ve TİCARET

Gönderen kişi | 02 Kasım 2019 – 09:25

sanat para

Bir sanat dalına mensup olup bu sanatımızı ortaya çıkardıktan sonra işimiz burada bitmemektedir. Bundan sonraki süreçte ise sanatımızın izleyici kitlesine ulaşması gerekmektedir. İzleyici kitlesi kimdir? Sanat camiası/cemiyeti denilen bu izler kitle sanatınızın maddi değere dönüşme sürecini tamamlamaktadır. Burada ise şöyle bir soru karşımıza çıkar sanat eserine maddi değer biçmek doğru mudur? Geçmişten günümüze maddi değer biçme hep olmuştur. Sanat eserine değer biçme Rönesans’ a kadar dayanmaktadır. Zira bu dönemde saray ressamlığı yapılmakta veya aristokrat kesimin aile tabloları yapılmaktaydı. Fakat işin içine bir de sanat emprezaryosu girdi. Bu da 17. Yüzyılda Amsterdam’ da yaşayan tahminen ilk sanat taciri olan Hendrick van Uyglenburgh’ la bizi tanıştırıyor. Sanat tacirliği Rembrandt’ ı atölyesinde istihdam edip eserlerinin temsilci olmuştur. Bu süreç sadece 4 yılda gerçekleştiriliyor.

sanat ve ticaret

Rembrandt van Rijn, Gece Devriyesi, 1642, Tuval Üzerine Yağlıboya

1800’ lü yılların ortalarında ise sanat tacirliği hakkında günümüzdeki bir tabloyla karşılaşıyoruz. Ernest Gambart, Joseph Duveen ve Wildenstein’lar gibi geç Victoria dönemi sanat tacirleri hızlı bir şekilde zenginleşiyor ve çalıştıkları sanatçıları da zenginleştiriyorlar.  Tabii ki bu dönemlerde günümüzdeki gibi eserler yatırım amaçlı değil, bir anıyı ya da ailelerini sonsuza kadar yaşatmak amacıyla yaptırılıyordu ve o zamanlarda geleceğe bir yatırım bırakma fikri hakim değildi. Sanat eserini ticarileştirme 20.yüzyıl içinde II. Dünya Savaşı sonrası yani uluslararası piyasanın gelişmesi ve kapitalizmin kendini çok fazla hissettirdiği dönemle birlikte büyük bir önem arz etmeye başladı. Bu süreçten sonra koleksiyonculuk ve galericilik dediğimiz sanat emprezaryosu sanat camiası/cemiyetini oluşturmaya ve elinde tutmaya başladı. Sanatçı bir pazar malı gibi düzenlenen şaşalı ve şişirilmiş fiyatlarla sanat fuarlarının bir ürünü haline gelmeye başladı. Bu süreci etkileyen birazda 20.yzyılla birlikte insan hayatına empoze edilen lüks mal ve nadir nesne anlayışıdır. Nadir olana ilgilinin artırılması ile insanın ben duygusunu besleyerek ekonominin bel kemiği ideal alıcı ya dönüştürme süreci etkili olmuştur. Sanat artık bir camia etrafında dönmekte ve sanatçı bir anda zirvede bir anda yerde olabilecek duruma getirilerek ticaret nesnesi haline geldi

sanat müzayedesi

Günümüzde bir başka galericilik ise çevrimiçi galeri anlayışıdır. Çevrimiçi galeri ise internet ortamında sanatçının eser görselini yükleyerek izleyiciye sanal yoldan ulaşmasıdır. Dikkate değer olan ise yapılan araştırmadaki oranlara göre, bir eser sadece sanal kopyasını görerek alanların çoğunluğudur. Bo oranlar,

‘’Araştırma sonuçlarına göre, araştırma kapsamında değerlendirilen koleksiyoncuların % 71’i, sanat yapıtının kendisini görmeden; yalnızca dijital görseline bakarak onu satın almış. Koleksiyonları için yıllık 210.000 TL ve üzeri bütçe ayıran koleksiyoncuların % 25’iyse,   140.000 TL ve üzeri miktarları bu yolla değerlendirmiş.

Yaş kıstasına göre değerlendirildiğinde, araştırma kapsamına alınan 25–29 yaş aralığındaki koleksiyoncuların % 43’ü; 65 yaş ve üstü koleksiyoncuların ise % 82’si,  yapıtın kendisini görmeden, yalnızca dijital görseli üzerinde alımda bulundukları yanıtını vermiş.

Rapora göre, erkeklerin % 70’i, kadınlarınsa % 55’i için, yaptıkları alımlarda, söz konusu yapıtın dijital görseli yeterli olmuş. Kadınların % 52’si galerilerin web sayfalarını, % 31’i de çevrimiçi galerileri tercih ederken; erkeklerin % 48’i galerilerin web sayfalarından, % 22’si de çevrimiçi galerilerden sanat yapıtları satın almış. Araştırma kapsamında değerlendirilen erkeklerin % 56’sı, koleksiyonlarına yeni yapıtlar eklemek için çevrimiçi açık artırmalara yönelirken; kadınların yalnızca % 26’sı bu yöntemi benimsemiş.

Araştırmanın galerilere ilişkin bulgularıysa şöyle: Araştırma kapsamındaki 58 galerinin % 78 gibi bir çoğunluğu, müşterilerine, galeriyle temasa geçmeden yapıt satın alabilecekleri çevrimiçi işlem olanağını sağlamadıklarını belirtmiş. Yapıtını kimin aldığının, sanatçının kariyeri ve diğer yapıtlarının fiyatı üzerindeki kayda değer etkilerinden dolayı galerilerin, müşterileriyle birebir ilişkileri tercih ettikleri görülüyor. Ancak söz konusu galerilerin yarısından fazlası (% 59), e-ticaret seçeneğini bünyelerine katmanın seçenekleri üzerinde durduklarını ifade etmiş.

Hiscox-ArtTactic işbirliğiyle hazırlanmış olan rapora göre, çevrimiçi sanat piyasasının, sanat piyasasının genelindeki oranı hâlihazırda oldukça düşük. Mart 2013’te yayınlanan TEFAF (The European Fine Art Fair / Avrupa Güzel Sanatlar Fuarı) raporuna göre, 56 milyar dolarlık bir küresel sanat piyasası söz konusu. Çevrimiçi sanat piyasasıysa, bu hacmin yalnızca % 1,6’lık bir bölümünü kapsıyor. 2012 yılındaki 870 milyon dolarlık tahmini çevrimiçi işlem hacminin –% 19’luk bir büyüme oranıyla– 2017 yılında, 2,7 milyar doları bulması bekleniyor.’’    ( Raporun bu kısmı Sanat Atak web sitesinde ‘’çevrimiçi sanat ticareti’’ başlıklı yazıdan alınmıştır.)

Tags: , , , , , ,

Bir yorum yazın

Add your comment below. You can also subscribe to these comments via RSS

Aklınızdan geçenleri söyleyin...

You can use these tags:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.